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dc.contributor.advisorMarcomin, Fatima Elizabeti
dc.contributor.authorDomingos, Elisangela Acosta
dc.coverage.spatialTubarãopt_BR
dc.date.accessioned2021-06-09T19:09:24Z
dc.date.available2021-06-09T19:09:24Z
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/12506
dc.descriptionThis article aims to analyze how educational games can contribute to the discussion and reflection on the theme of garbage, with elementary school students, in order to the formation of interdisciplinary educational processes in Environmental Education, capable of promoting the formation of critical, participative, creative and committed subjects to socio-environmental sustainability in post-pandemic times. The bibliographic research included articles from the Electronic Journal of the Master's Degree in Environmental Education, from the Postgraduate Program in Environmental Education at the Federal University of Rio Grande, based on a Boolean research using the keywords Environmental Education, games, interdisciplinarity and ODS, and the operators "and", "or", "not". Four articles have been found that contributed, directly or indirectly in some aspect, to the research objective. Through them, it is possible to work any content in the area of Environmental Education. This study can and must be worked through interdisciplinarity, because, thus, there will be a greater scope with different opinions and points of view, contributing to the formation of a critical and participative individual in socio-environmental decisions. The methodology based on projects and gamification can be an alternative for the training processes, for the period of pandemic and post-pandemic.pt_BR
dc.description.abstractO presente artigo tem a finalidade de analisar como os jogos educativos podem contribuir para a discussão e reflexão acerca da temática do lixo, junto a estudantes do ensino fundamental, com vistas à formação de processos educativos interdisciplinares em Educação Ambiental, capazes de promover a formação de sujeitos críticos, participativos, criativos e comprometidos com a sustentabilidade socioambiental em tempos de pós-pandemia. A pesquisa bibliográfica teve como corpus artigos da Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal de Rio Grande, a partir de uma pesquisa booleana utilizando as palavras-chave Educação Ambiental, jogos, interdisciplinaridade e os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável, e dos operadores “and”, “or”, “not”. Foram encontrados quatro artigos que contribuíram, direta ou indiretamente em algum aspecto, com o objetivo da pesquisa. Por meio deles é possível trabalhar qualquer conteúdo na área da Educação Ambiental. Este estudo pode e deve ser trabalhado através da interdisciplinaridade, pois, assim, haverá uma maior abrangência com diferentes opiniões e pontos de vista, contribuindo para a formação de um indivíduo crítico e participativo nas decisões socioambientais. A metodologia baseada em projetos e gamificação pode ser uma alternativa para os processos formativos, para o período de pandemia e pós-pandemia.pt_BR
dc.format.extent26 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofPedagogia - Tubarãopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectJogospt_BR
dc.subjectEducação Ambientalpt_BR
dc.subjectInterdisciplinaridadept_BR
dc.subjectODSpt_BR
dc.titleJogos socioeducativos como ferramenta para a formação interdisciplinar em EApt_BR
dc.title.alternativeSocio-educational games as a tool for interdisciplinary training in EEpt_BR
dc.typeArtigo Científicopt_BR
dc.subject.areaCiências Humanaspt_BR


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