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dc.contributor.advisorZamparetti, Bruna Cataneo
dc.contributor.authorBarroso, Guilherme da Conceição
dc.coverage.spatialTubarãopt_BR
dc.date.accessioned2021-06-09T19:12:39Z
dc.date.available2021-06-09T19:12:39Z
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.urihttp://www.riuni.unisul.br/handle/12345/12509
dc.descriptionComics have become a great phenomenon in the last decades, influencing and marking an entire generation, especially when it occupied a prominent place in Pop Culture. All this prominence for comics, allied to the black movements strengthened after the 1970s, called attention to the black representativeness in this literary production. To contribute to this discussion, this article aims to problematize the representation of Blacks in comics in the 2000s. For this purpose, documentary research was carried out in two major sagas of Marvel Comics of the 2000s, Civil War of 2006 and Civil War of 2016, analyzing points of racial representativeness in these comics, both in qualitative and quantitative terms, among other aspects, thus allowing the formation of critical thinking about such works in the face of the proposed problem. In ten years, time between both comic books analyzed, we found that there were changes in racial representation, but these are still far from the ideal of equity.pt_BR
dc.description.abstractAs Histórias em quadrinhos se tornaram um grande fenômeno nas últimas décadas, influenciando e marcando toda uma geração, principalmente quando ocupou lugar de destaque na Cultura Pop. Todo esse destaque para as HQs, aliado aos movimentos negros fortalecidos após os anos 1970, chamou atenção sobre a representatividade negra nessa produção literária. Para contribuir com essa discussão, esse artigo tem como objetivo problematizar a representação dos negros nas histórias em quadrinhos nos anos 2000. Para tanto realizou-se uma pesquisa documental em duas grandes sagas da editora Marvel Comics dos anos 2000, Guerra Civil de 2006 e Guerra Civil de 2016, analisando pontos de representatividade racial nessas HQs, tanto em quesito qualitativo quanto em quantitativo, dentre outros aspectos, permitindo assim a formação de um pensamento crítico sobre tais obras diante do problema proposto. Em dez anos, tempo compreendido entre ambas as HQs analisadas, constatamos que houveram mudanças na representatividade racial, mas essas ainda estão distantes do ideal de equidade.pt_BR
dc.format.extent27 f.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.relation.ispartofHistória - Tubarãopt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectRepresentatividade Racialpt_BR
dc.subjectInvisibilidadept_BR
dc.subjectHistórias em Quadrinhospt_BR
dc.titleOs negros nos quadrinhos: entre a invisibilidade e a representação inferiorizadapt_BR
dc.title.alternativeThe blacks in comics: between invisibility and inferior representationpt_BR
dc.typeArtigo Científicopt_BR
dc.subject.areaCiências Humanaspt_BR


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